Nieuwsbrief december 2019

Herinnering voor eenmanszaken

Alle eenmanszaken hebben een brief met een nieuw btw-identificatienummer (btw-id) ontvangen van de Belastingdienst. Indien u een eenmanszaak heeft dient u dit nieuwe btw-identificatienummer vanaf 1 januari 2020 te gebruiken bij al uw contacten met klanten of leveranciers. U dient dit te vermelden op uw facturen en website. Zorg er daarom voor dat het nieuwe btw-identificatienummer vanaf 1 januari 2020 op uw correspondentie

staat. Meer informatie hierover kunt u vinden op de website van de belastingdienst.

Bron:  Belastingdienst

  

Openstaande posten?

Het eindejaar is in zicht. Dit is het ideale moment om uw openstaande posten op te schonen en uw incassodossiers bij ons in te dienen. Particuliere debiteuren kregen naar alle waarschijnlijkheid een mooie kerstbonus of eindejaarspremie. Veel bedrijven kunnen (hopelijk) een succesvol jaar afsluiten. Als schuldeiser kunt u hier uiteraard op inspelen.

Laat ons gerust weten of wij u hierbij kunnen verder helpen. U kunt uw openstaande posten onmiddelijk indienen in ons online portaal of door ze te mailen naar incasso@niab.nl

 

Internetcriminaliteit, dat overkomt mij niet

Tegenwoordig komen we er helaas niet om heen, phishing,  smishing en andere internetcriminaliteiten zijn een veelvoorkomend probleem geworden.

 De consumentenbond deed een onderzoek en stelde vast dat ruim 1 op de 6 mensen van de

11.000 panelleden (een) poging(en) tot fraude of oplichting hebben meegemaakt. In 2018 werd er een schade van € 3,81 miljoen vastgesteld door phishing bij internetbankieren.

Internetfraude voorkomen

Het is natuurlijk beter om te voorkomen dan te genezen. Maar hoe doet u dat?

Het is belangrijk om sterke wachtwoorden te gebruiken en uw mobiele toestellen goed te beveiligen.

Verder dient u steeds alert te zijn voor valse e-mails, websites of berichten. Cybercriminelen doen zich voor als iemand anders.

Blijf waakzaam indien u een mail, telefoontje of bericht onverwachts ontvangt waarvan u de afzender niet kent.  Een officiële instantie zal u namelijk nooit via e-mail, sms of telefoon vragen om uw wachtwoord, bankgegevens of persoonlijke gegevens.

Smishing, wat is dat?

Het aantal meldingen van Smishing stijgt dit jaar. Smishing is het ontvangen van valse sms’jes met bijvoorbeeld frauduleuze betaallinks of verzoeken om via een link in te loggen in uw online bankomgeving. Fraudeurs laten u geloven dat uw bankkaart vervalt als u niet op de link klikt of uw rekening anders geblokkeerd zal worden. Op deze manier proberen fraudeurs uw inloggegevens te bemachtigen.

Bij smishing sturen fraudeurs overigens niet enkel berichten ‘namens uw bank’, Gegevens van pakketbezorgers, zorgverzekeraar, enzovoorts worden ook gebruikt voor frauduleuze doeleinden.

Toch slachtoffer geworden?

Indien u ondanks uw waakzaamheid toch slachtoffer bent geworden van phishing, smishing of andere internetcriminaliteit is het belangrijk dat u snel handelt.

Hieronder kunt u een aantal tips vinden:

Doe aangifte bij de politie;

Wijzig meteen uw wachtwoorden. Indien u hetzelfde wachtwoord op meerdere plaatsen gebruikt, verander het overal; waarschuw uw bank indien het om bankgegevens gaat;

Waarschuw uw omgeving;

Meer tips kunt u hier en hier vinden.

 

Bron: Consumentenbond.nl

 

Vragen over internetfraude?

Mocht u na het lezen van dit artikel nog met vragen zitten over internetfraude staan wij u graag te woord! Onze jurist informeert u graag.